Wednesday, April 3, 2013

Update Terkini Pilihan Raya Umum 2013 (PRU 13)

Update Terkini Dan Berita Pilihan Raya Umum 2013 PRU 13.

Update Terkini Pilihan Raya Umum 2013 (PRU 13) | Seperti yang kita ketahui, Parlimen telah dibubarkan secara rasminya oleh Perdana Menteri Malaysia DS Najib Tun Razak setelah mendapat perkenan dari Yang Dipertua Agong pada 3 April 2013 yang lepas bagi membuka laluan kepada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13)

Sehubungan dengan itu, pihak fuh.my akan membuat liputan secara tidak rasmi mengenai Pilihan Raya Umum ke 13 ini berdasarkan sumber-sumber yang boleh dipercayai.

=========================================


5 April 2013 - Tinggal Dua Dun Masih Belum Di Bubar | KUALA LUMPUR: Menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13), Semua Dewan Undangan Negeri (DUN) telah dibubarkan setakat hari ini kecuali dua saja lagi iaitu Pulau Pinang dan Kedah yang dijangka akan siap segala urusan proses pembubarannya pada Jumaat.

Selangor jadi negeri Pakatan Rakyat pertama membubarkan Dewan Undangan Negeri nya. Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan menandatangani watikah pembubaran tersebut pada pukul 2.30 petang dalam satu upacara ringkas di Istana Alam Shah, Klang...baca selanjutnya...

4 April 2013 - Bilangan Kerusi Parlimen Dan DUN Pilihan Raya Umum Ke-13Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu menunggu surat rasmi daripada Speaker Dewan Rakyat dan Speaker Dewan Undangan Negeri sebelum mengadakan mesyuarat bagi penetapan tarikh penamaan calon dan Pilihan Raya Umum Ke-13.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, pihaknya akan mengeluarkan kenyataan rasmi mengenainya selewat-lewatnya petang Rabu atau awal pagi Khamis...Baca selanjutnya...



3 April 2013 - Parlimen Sah Dibubarkan Secara RasminyaParlimen dibubar berkuat kuasa hari ini, sekali gus membuka laluan bagi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) yang dinanti oleh seluruh negara sejak dua tahun lalu.

Pembubaran diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet....teruskan membaca dan menonton video pengumuman pembubaran....

2 April 2013 - Ura-ura Pembubaran Parlimen Akan Berlaku 3 April 2013KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat dan  Parlimen dijangka akan dibubarkan seawal esok selepas mesyuarat Kabinet di Putrajaya bagi memberikan laluan kepada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Menurut laporan Berita Harian hari ini, jangkaan itu berikutan edaran surat dari Jabatan Perdana Menteri yang meminta semua Ahli Jemaah Menteri mengenakan lounge suit berwarna gelap serta bertali leher merah untuk sesi bergambar pada mesyuarat Kabinet ....Teruskan membaca....

28 Mac 2013 - DUN Negeri Sembilan Catat Sejarah Terbubar Secara AutomatikDewan Undangan Negeri (DUN) Negeri Sembilan terbubar secara automatik hari ini apabila tempoh mandat lima tahunnya berakhir tengah malam tadi, sekali gus mencatat sejarah pembubaran DUN pertama secara automatik di negara ini.

Pembubaran itu berdasarkan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri di bawah Fasal 56(3) yang menyatakan Dewan Negeri berjalan selama lima tahun dari tarikh mesyuarat pertama dan kemudiannya dibubarkan kecuali dibubarkan terlebih dahulu.

Mesyuarat pertama DUN Negeri Sembilan berlangsung pada 27 Mac 2008 dengan agenda utama melantik Speaker dan upacara mengangkat sumpah anggota DUN.

Selama ini, DUN Negeri Sembilan dibubarkan lebih awal sebelum tamat tempohnya dengan tarikh pembubarannya dibuat mengikut tarikh pembubaran Parlimen bagi membolehkan pilihan raya umum bagi kawasan DUN dan Parlimen di negeri ini diadakan serentak.

Memandangkan Parlimen belum dibubarkan lagi setakat ini, maka DUN negeri ini terbubar secara automatik tengah malam tadi berdasarkan fakta ia merupakan yang pertama bersidang berbanding DUN lain serta Parlimen.

No comments:

Post a Comment