Friday, April 5, 2013

B66: Pakaian Dalam Beri Kejutan Elektrik Pada Perogol


INDIA – Sekumpulan pelajar kejuruteraan di India berjaya mencipta pakaian dalam yang mampu memberikan kejutan elektrik kepada perogol.
Selain kejutan elektrik berkapasiti 3,800 kilovolt, ia juga akan memaklumkan kepada pihak berkuasa dan keluarga mangsa mengenai kedudukan lokasi jenayah tersebut.
Menurut salah seorang perekanya, Manisha Mohan, alat pengimbas pada pakaian dalam berkenaan akan bertindak balas secara automatik jika mangsa dicabul.
“ Suspek yang cuba mencabul seseorang wanita itu akan terkena renjatan elektrik sebaik saja mangsa mengaktifkan sensor di pakaian dalamnya, dan sistem GPS serta GSM akan menghantar SMS kepada pusat bantuan kecemasan termasuk pada keluarganya,” kata Manisha.
article-antirape2-0403
Alat pengimbas itu katanya dipasang di bahagian tertentu terutama di bahagian badan yang dianggap sebagai tempat tumpuan penyerang, berdasarkan kajian yang dijalankan sebelum ini.
“Ketika belajar di sekolah, kita sentiasa diajar supaya berbuat baik dengan semua orang dan sentiasa senyum.
“Namun selepas melangkah ke dunia sebenar, ternyata senyuman kita tidak mampu menghalang ancaman sebegini rupa.
“Memandangkan penggubal undang-undang mengambil masa yang lama untuk melaksanakan hukuman keras, maka kami telah mencipta pakaian dalam yang dapat melindungi kaum wanita daripada serangan seksual,’’ katanya.
Iklan Teks: 

No comments:

Post a Comment