Tuesday, March 26, 2013

Kisah Misteri Orang Tua Mati Tergantung Pulang Kerumah Selepas Sebulan


Kisah Misteri Orang Tua Mati Tergantung Pulang Kerumah Selepas Sebulan | Seorang datuk berumur 75 tahun yang bernama Mat Eksan telah ditemui meninggal dunia dalam keadaan tergantung di pokok dan membusuk pada 26 Mac lalu. Tapi pada 20 April, dia bangkit dari kubur dan pulang ke rumah.

Kejadian itu berlaku di Kecamatan Mojoroto, Kota Kediri, Indonesia. Dikatakan bahawa dia ditemui oleh seorang lelaki yang mengenalinya dan membawanya pulang.

Menurut Mukini (50), anak sulung Mat Eksan, ketika memeriksa di bilik mayat RS Bhayangkara ciri-ciri fizikalnya serupa dengan orang tuanya. "Saya hafal jari ketiga kaki kiri bapa lebih panjang dari jari kedua," katanya kepada Surya. 

Cuma ketika itu Mukini mengaku tidak boleh memeriksa wajah dan kepalanya kerana keadaan mayatnya sudah rosak. "Wajahnya sudah tidak boleh dikenali, tapi ciri jari kaki dan lengannya sama dengan milik bapa," ujar karyawati PT Gudang Garam tersebut. 

Jenazah Mat Eksan sendiri terus dimakamkan keluarganya di pemakaman umum desa setempat pada tarikh 1 April 2011 lalu. Penguburan Mat Eksan dilakukan pada malam hari di pemakaman yang terletak di tengah-tengah kebun tebu. 

Keadaan makamnya juga mengandungi misteri kerana tanahnya saat ini tenggelam sekitar 20 cm. Bahkan, batu nisan yang tertulis nama Mat Eksan wafat, 01 - 04 -2011 sempat terpendam dalam tanah. "Biasanya makam selepas 20 hari tanahnya tenggelam," ujar Supendi, juru kunci makam yang turut memakamkan Mat Eksan.

No comments:

Post a Comment