Friday, March 29, 2013

Kisah Ketabahan Seorang Lelaki Tanpa Tangan Mampu Mengendalikan Motosikal


Kisah Ketabahan Seorang Lelaki Tanpa Tangan Mampu Mengendalikan Motosikal | Meski tidak memiliki tangan, seorang pemuda dari Shandong, China mempu mengemudikan motor. Namun keriangan pemuda yang bernama Piu itu untuk terus bermotor harus terhenti.

Ceritanya, seorang polis di Jimo Shandong menghentikan kendaraan Piu (27) kerana kelebihan jumlah penumpang. Namun polisi itu langsung terkejut setelah mengetahui Piu itu ternyata tidak mempunyai lengan. Ia dibantu oleh pegangan besi yang diikatkan pada pangkal lengannya.

Seperti yang dilansir Qilu Evening Post, Liu kehilangan kedua tangannya sejak berusia tujuh tahun kerana terkena aliran lelektrik bervoltan tinggi. Semasa remaja, Piu mulai belajar naik motor dengan bantuan tongkat besi.

"Saya melihat dari jauh sebuah motor melintasi jalan raya. Semula nampak tidak ada yang aneh dengan motor tersebut kecuali penumpangnya yang berisi 3 orang dewasa. Saya dan rakan kerja saya begitu terkejut ketika melihat dari dekat si penunggang motor, ternyata pengemudinya tidak memiliki tangan,"papar XHang Jie, polis yang menahan Piu.

Kerana kesalahannya tersebut, Piu mendapatkan hukuman tidak boleh membawa motor lagi sampai bila pun

No comments:

Post a Comment