Saturday, March 30, 2013

Teori Mengapa Sebenarnya Manusia Dan Haiwan Menguap


Teori Mengapa Sebenarnya Manusia Dan Haiwan Menguap | Sebenarnya, sehingga kini belum ada jawapan tepat mengapa manusia atau binatang menguap. Apa yang kita ketahui sekadar bahawa manusia atau binatang menguap kerana letih atau bosan. Tetapi tidak ada bukti kuat yang mendukung tanggapan ini.

Namun ada penjelasan yang lebih masuk akal tentang hal ini. Kita menguap kerana kandungan oksigen dalam paru-paru kita sudah berkurang. Kajian menunjukkan bahawa pada saat kita bernafas secara normal, kita tidak menggunakan paru-paru secara sepenuhnya.

Di dalam paru-paru ada organ yang dinamakan alveoli, atau kantung udara. Alveoli ini berfungsi untuk mengalirkan oksigen ke dalam darah dan menyedut karbon dioksida untuk kemudian dikeluarkan.

Binatang juga menguap

Jika alveoli tidak mendapatkan udara segar, ia akan kempis dan paru-paru agak mengeras. Otak kemudian segera menghantar isyarat untuk mengarahkan mulut menguap dan menarik udara (oksigen).

Sebab bagaimana janin dalam kandungan menguap juga masih belum diketahui

Tetapi aspek-aspek tertentu dari menguap tetap merupakan misteri. Janin di dalam rahim, contohnya, juga menguap. Namum belum diketahui apakah sememangnya janin menarik oksigen melalui paru-parunya. 

Menguap juga adalah merupakan sejenis gejala sklerosis dengan sebab-sebab yang belum diketahui.

No comments:

Post a Comment