Saturday, March 30, 2013

Fuh Pelik! Inilah Cara Orang Tibet Semadikan Mayat Bayi


Fuh Pelik! Inilah Cara Orang Tibet Semadikan Mayat Bayi | Fenomena ini bukalah sesuatu yang aneh jika kali pertama anda menjejak kaki ke Tibet . Amalan ini menjadi kepercayaan mereka sejak dahulu lagi.. Cara mengebumikan mayat kanak kanak di Tibet mempunyai persamaan dengan adat masyarakat Teroja di Sulawesi Indonesia .. Amalan tersebut sebagai menghormati mayat bayi bayi mereka dan masih digunakan oleh segelintir di perkampungan di Tibet yang tinggal di pendalaman Nyingchi dan Kangbei .

Mayat bayi akan dimasukkan dalam peti kayu , bakul atau beg plastik atau dibalut dengan kain sebelum digantung dan dikat diatas pokok . Mereka percaya dengan cara itu roh bayi akan terbang terus kesyurga tanpa halangan . Malah mereka percaya roh tersebut akan melawat mayat mereka pada bila bila masa..

Bagi mayat orang dewasa pula , mereka dibogelkan diatas puncak bukit kemudian dibiarkan burung memakan mayat tersebut .. Masyarakat Tibet percaya roh mereka akan mendapat keberkatan dari dewa burung .. Cara mereka menguburkan mayat2 dewasa ini amat mengerikan .. 

Masyarakat Tibet merupakan satu kelompok etnik china. Mereka mempunyai kelompok terbesar selain dari masyarakat Tibet di India , Tibet di Nepal serta Bhutan . Cara mereka bertutur amat sukar untuk difahami , dan masyrakat Tibet adalah golongan yang tidak tahu apa itu kemodenan

No comments:

Post a Comment