Friday, March 8, 2013

Hukum Orang Islam Memelihara Anjing


Hukum Orang Islam Memelihara Anjing | Apakah hukumnya jika saya membeli makanan dari seorang yang beragama Islam tetapi beliau memelihara anjing sebagai binatang peliharaannya dan menganggapnya sebagai binatang kesayangannya? Jom kita ketahui apakah hukum untuk persoalan terbut.

Soalan

Assalamualaikum wrm wrbt.

Apakah hukumnya jika saya membeli makanan dari seorang yang beragama Islam tetapi beliau memelihara anjing sebagai binatang peliharaannya dan menganggapnya sebagai binatang kesayangannya? Saya membelinya sebelum saya mendapat tahu dia memelihara anjing tersebut. Jika saya tidak memakannya bolehkah di berikan kepada orang yang beragama Islam?

Sekian Terima Kasih.


Jawapan.

Hukum orang Islam yang memelihara anjing adalah harus dengan syarat dia memelihara kesuciannya. Halal jual beli dengan orang Islam yang memelihara anjing. Jika puan yakin makanan yang dibeli itu adalah halal maka bolehlah dimakan. Jika sebaliknya (ragu), maka puan perlu meninggalkannya. Hukum harus jika puan memberi makanan tersebut kepada orang lain.

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment