Friday, March 15, 2013

Fuh Lagi Kejam!! Bapa Tembak Mati 2 Anaknya


Fuh Lagi Kejam!! Bapa Tembak Mati 2 Anaknya | KANDAHAR: Seorang lelaki membunuh dua anak perempuannya berusia belasan tahun apabila mereka pulang ke rumah empat hari selepas melarikan diri dengan seorang pemuda.

Si bapa yang menembak mati gadis berkenaan ditahan atas tuduhan membunuh di daerah Nad Ali di wilayah Helmand, selatan Afghanistan, kata jurucakap polis, Farid Ahmad Farhang.

“Dia membunuh dua anaknya. Kedua-dua gadis itu melarikan diri dengan seorang pemuda empat hari lalu. Apabila pulang, lelaki itu menembak mati kedua-duanya.

Polis mengeluarkan waran tangkap terhadap lelaki muda terbabit yang dikatakan bekerja sebagai jurubahasa untuk tentera Nato di wilayah berkenaan.

Hubungan antara lelaki dan wanita dikawal ketat oleh undang-undang Islam dan kebanyakan keluarga di Afghanistan mengenakan hukuman berat terhadap anggota keluarga mereka yang melanggarnya. Tindakan ‘membunuh kerana maruah’ menjadi amalan biasa di negara itu.

Kumpulan Taliban yang memerang kerajaan Presiden Hamid Karzai yang disokong oleh Barat baru-baru ini melaksanakan hukuman mati secara terbuka terhadap seorang wanita muda di sebuah kampung berhampiran Kabul selepas menuduhnya berzina.

Pembunuhan itu dikecam secara meluas di peringkat antarabangsa selepas video mengenainya disiarkan menerusi media Afghanistan.

Ia menunjukkan orang ramai bersorak ketika seorang lelaki menembak wanita itu. - AFP

No comments:

Post a Comment