Wednesday, March 13, 2013

Tergempar Di Lahad Datu! Sultan Sulu Minta Bantuan Indonesia Namun Tidak Di Endahkan


lahad datu terkini

Tergempar Di Lahad Datu! Sultan Sulu Minta Bantuan Indonesia Namun Tidak Di Endahkan | Insiden pencerobohan Kesultanan Sulu terhadap bumi Malaysia di Lahad Datu masih terus berlanjutan. Sultan Sulu, Mudarasulail Alatasam Kiram bercadang meminta bantuan kerajaan Indonesia bagi merebut kembali wilayah Sabah dan Serawak dari Malaysia.

Namun demikian, permohonan bantuan yang telah dilakukan oleh Sultan Sulu rupanya tidak diendahkan oleh kerajaan Indonesia. Menurut Menteri Luar Negeri Marty Natalegawa, apa yang berlaku antara Filipina dan Malaysia adalah hanya persoalan perbezaan pandangan semata.

"Kalau permasalahannya secara substansi adanya perbezaan pandangan antara kerajaan Malaysia dengan kerajaan Kesultanan Sulu," kata Marty selepas menghadiri Rapat Dengar Pendapat (RDP) dengan Suruhanjaya I DPR di Kompleks Parlimen, Kuala Lumpur, Sabtu (11/3).

Marty berkata, dalam konflik yang mengorbankan puluhan orang ini hanya melibatkan dua negara iaitu Malaysia dan Filipina.

Meski enggan menyebut secara jelas bahawa kerajaan Indonesia tidak mahu turut campur atas konflik ini, Marty mengapresiasi kerajaan Filipina yang sudah menunjukkan sikap bijak dengan mahu berkomunikasi dengan Malaysia.

"Tapi yang utama di sini adalah sikap dari kerajaan Filipina sendiri, tentu saat ini kan masalah ini merupakan masalah yang berkaitan dalam negeri Malaysia. Seandainya ada satu pihak yang terlibat, ya di sini adalah Filipina, dan Filipina sendiri sudah ada komunikasi," tegas dia .

Lalu ketika ditegaskan ertinya kerajaan Indonesia tidak mahu menanggapi permintaan bantuan dari Filipina berkaitan usaha merebut kembali wilayah Sabah dan Serawak, Marty berdalih. "Saya tidak menyatakan demikian, saya hanya menyatakan apa sih keadaannya," tegasnya.

Diberitakan sebelumnya, Sultan Sulu Mudarasulail Alatasam Kiram bercadang meminta bantuan kerajaan Indonesia bagi merebut kembali wilayah Sabah dan Serawak dari Malaysia.

"Kami memang mempunyai rencana meminta bantuan Indonesia dalam kes ini," kata Sultan Mudarasulail apabila dihubungi merdeka.com melalui telefon selularnya, Isnin (11/3). Namun dia menolak menjelaskan lebih lanjut dengan alasan perkara ini sangat sensitif. "Kami sedang berbincang di Zamboanga (bandar di selatan Filipina). Dia meminta dihubungi kembali nanti malam."

Berita Asal: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment