Monday, March 11, 2013

Fuh Ngeri!! Budak Gothic Bunuh Dan Kerat Mayat


Fuh Ngeri!! Budak Gothic Bunuh Dan Kerat Mayat | “KITA berharap dan berdoa, penangkapan ini dapat mempertegakkan keadilan terhadap tragedi dan kehilangan yang dirasai keluarga mereka (mangsa).”Begitulah luahan seorang ibu, Mindy Sigg selepas melaporkan jenayah culik dan bunuh yang dilakukan anak lelakinya, Austin Reed Sigg, 17, terhadap kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun, Jessica Ridgeway. “Saya membuat panggilan telefon dan dia (Austin) kemudiannya menyerah diri (pada polis). Hanya itu yang mampu saya katakan,” kata Mindy sambil bergenang air mata kerana berasa pilu dengan pembunuhan dilakukan anaknya itu. 

Berdasarkan laporan polis, Mindy memberi keterangan menyatakan anaknya, Austin membuat pengakuan membunuh Jessica pada 5 Oktober lalu, kemudian membuang mayat mangsa di sebuah taman perumahan di Westminster, California, Amerika Syarikat. Polis menahan Austin pada 23 Oktober lalu selepas Mindy membuat panggilan kecemasan mendedahkan perkara itu kepada pihak berkuasa. Setakat ini, polis masih tidak mendedahkan motif pembunuhan. Mengimbas hari kejadian, Austin difahamkan menculik Jessica ketika mangsa dalam perjalanan ke sekolah. Pada hari sama, keluarga mangsa membuat laporan kehilangan selepas Jessica tidak muncul-muncul di sekolahnya. 

Polis Westminster yang melakukan operasi besar-besaran mencari Jessica dan akhirnya menemui mayat mangsa cilik itu di kawasan perumahan yang terletak tidak jauh dari kediamannya. Mayat Jessica ditemui dalam keadaan yang amat mengerikan. Tubuhnya dikerat-kerat sehingga polis sukar mengecam mayat mangsa itu. Polis tidak menolak kemungkinan kehormatan mangsa dicabul sebelum nyawanya diragut. Sumber terdekat yang mengenali Austin, Hannah Bane menyatakan suspek seseorang yang berkelakuan pelik dan terpengaruh dengan aliran gotik. 

“Dia sangat dipengaruhi (aliran gotik) mengenai idea ‘kematian’,” katanya. Kenyataan Hannah itu disokong seorang remaja yang turut mengenali suspek, Brooke Olds yang berkata, suspek sangat cenderung terhadap pengaruh gotik yang cenderung pada dunia gelap dan kematian. “Dia (suspek) remaja pendiam, pemalu meskipun terhadap dirinya sendiri. Dia seorang gotik,” katanya yang mengenali suspek selama sembilan tahun. 

Suspek didakwa melakukan pembunuhan kelas pertama dan menculik. Suspek turut dituduh melakukan cubaan menculik seorang wanita lain sebelum itu. Peguam Daerah, Scott Storey, berkata pihaknya akan melakukan pendakwaan dengan harapan Austin dijatuhi hukuman mati memandangkan jenayah kejam yang dilakukannya itu. 

Pendakwaan terhadap suspek dilakukan pada 26 Oktober lalu dan kes ini masih dalam perbicaraan. Ibu bapa mangsa, Jeremiah Bryant dan Sarah Ridgeway yang sudah bercerai masih enggan membuat sebarang kenyataan tetapi mereka mengakui kecewa sekali dengan kematian anak mereka itu. Nenek mangsa, Donna Moss, berkata keluarga mereka amat terasa kehilangan Jessica dan sukar menerima jenayah kejam itu. “Bagaimanapun, kami bersyukur seluruh komuniti (Westminster) bersatu hati dan pihak polis tidak pernah putus asa (memburu suspek),” katanya.

No comments:

Post a Comment