Sunday, March 10, 2013

Fuh Bangang! Sanggup Potong Tangan Sendiri Untuk Tuntuk Insurans


Fuh Bangang! Sanggup Potong Tangan Sendiri Untuk Tuntuk Insurans | TAIPEI: Seorang lelaki yang berkata tangannya perlu dipotong berikutan satu rompakan di China, disoalsiasat oleh polis di sini kerana dakwaan kecederaan itu dipercayai akibat perbuatannya sendiri.

Polis berkata, syarikat insurans Hu Chi-yang, 59, memohon supaya kes itu disiasat dan memetik polis China sebagai berkata, lelaki itu membeli polisi insurans berjumlah AS$1 juta (RM3 juta) sebelum kejadian.

Gambar Hu dengan tangan kirinya yang kudung disiarkan menerusi televisyen ketika dalam perjalanan ke balai polis.

Kes itu timbul awal bulan ini apabila Hu, bekas ahli perniagaan memberitahu media Taiwan, dia diserang berulang kali oleh tiga lelaki di Fujian, tenggara China.

Menurutnya, dia dirompak kira-kira AS$600 dan perompak terbabit hampir memotong tangannya hingga putus untuk melarikan cincin dan jam Rolex. Dia terpaksa menjalani pembedahan memotong tangan itu selepas doktor di China berkata, ia terlalu teruk untuk diselamatkan.

Hu kemudian mendakwa polis China enggan membenarkan dia membawa pulang tangan itu ke Taiwan, menyebabkan dia tidak boleh menggunakannya sebagai bukti.

Pada sidang akhbar Isnin lalu, polis di Fujian berkata, mereka percaya kecederaan Hu adalah akibat perbuatannya sendiri dan berkata, tangan itu dipotong dengan cermat dan darah yang diambil dari tempat kejadian mengandungi bahan bius.

Menurut agensi berita China News Service, polis turut menemui kesan jari Hu pada pisau yang ditemui di kawasan berhampiran dan bukti menunjukkan dia membelinya dari sebuah kedai tempatan.

Polis dan pendakwa raya di Taipei berkata, mereka membuka kes terhadap Hu.

“Kami diminta oleh sebuah syarikat insurans tempatan supaya menjalankan siasatan,” kata Timbalan Ketua Biro Siasatan Jenayah Taiwan,Yang Yuan-ming kepada wartawan.

Yang memetik penyiasat China sebagai berkata, Hu membeli polisi insurans bernilai AS$1 juta sebelum berlepas ke China. – AP

No comments:

Post a Comment