Tuesday, March 12, 2013

23 Fakta Kematian Paling Aneh Dan Tragis Pernah Dicatatkan


23 Fakta Kematian Paling Aneh Dan Tragis Pernah Dicatatkan |  Setiap manusia pasti tidak akan terlepas dengan ajal maut. Di dunia ini sahaja terdapat banyak kisah-kisah pelik yang boleh mengakibatkan kematian seseorang. Tapi dalam banyak-banyak kematian pelik, kematian yang dinyatakan di bawah ini lebih pelik dan tragis. Tak percaya? Jom baca!

1. Meninggal kerana berniat menggapai bayangan bulan di air
Penyair China Li Po (abad VII-VIII Masehi) merupakan penyair terkenal yang gemar mabuk-mabukan. Suatu saat ia sedang mabuk waktu naik perahu melalui sungai Yangtze. Ia melihat bayangan bulan di air. Kerana mabuk, ia berusaha menggapai bayangan itu untuk memeluknya, namun gagal. Alhasil ia jatuh ke air dan tenggelam.

2. Meninggal kerana janggut
Hans Steininger merupakan orang Austria yang terkenal kerana janggutnya yang terpanjang di dunia. Panjangnya sekitar 140 cm.Pada suatu hari di tahun 1567, terjadi kebakaran yang memerlukan semua orang lari. Beliau lupa mengikat janggutnya yang panjang.Karena terburu-buru, ia menginjak janggutnya sendiri dan terjatuh.Lehernya patah dan ia pun tewas seketika.

3. Meninggal kerana menahan buang air kecil
Tycho Brahe (1546-1601) adalah seorang ahli astronomi. Pada tahun 1601, ia sedang menghadiri jamuan makan besar yang sangat lama, di Prague (sekarang Czech). Adat pada masa itu meyakini bahawa kabur di tengah jamuan makan, termasuk untuk buang air, adalah sangat tidak sopan. Akibatnya beliau terpaksa menahan buang air kecil selama jamuan. Kandung kemihnya melebar sampai ambang batas, dan terjadilah jangkitan (sistitis) yang fatal. Beliau meninggal 11 hari kemudian.

4. Meninggal kerana tongkat konduktor
Jean Baptiste Lully merupakan konduktor yang memimpin orkestra pada perayaan kesembuhan Louis XIV dari sakitnya pada tahun 1687. Kerana terlalu bersemangat, ia menjatuhkan tongkat konduktor tepat pada ibu jari kakinya. Terjadi abses (jangkitan nanah) dan diikuti gangren (pembusukan). Lully menolak amputasi, dan akhirnya ia pun tewas kerana jangkitan yang merebak ke seluruh tubuh.

5. Meninggal kerana lidah tergigit
Allan Pinkerton (1819-1884) adalah seorang agen detektif yang terkenal dengan Pinkerton detective agency-nya. Suatu hari dia sedang berjalan di laluan pejalan kaki. Ia terpeleset. Tidak sengaja lidahnya tergigit, dan terjadilah jangkitan yang kemudian membunuhnya.

6. Meninggal kerana menendang peti
Serupa dengan Lully, tapi ini terjadi di awal abad ke-20 pada Jack Daniel, seorang pengusaha whiskey terkenal dari Tennessee, Amerika Syarikat. Pada suatu subuh ia ingin membuka satu peti, namun ia lupa nombor kombinasinya. Ia mengamuk dan menendang peti tersebut. Salah satu jarinya terluka, meradang (jangkitan), dan akhirnya menewaskannya.

7. Meninggal kerana kulit limau
Bobby Leach (1858-1926) adalah seorang stunter. Ia juga orang kedua di dunia yang berhasil menaklukkan air terjun Niagara dengan barrel-nya. Ia meninggal tahun 1926, dua bulan selepas kakinya dipotong. Mengapa? Ternyata ia terpeleset akibat menginjak kulit limau di jalanan, di New Zealand. Kakinya patah dan terjadi jangkitan berat. Saat itu belum ada antibiotik ....

8. Meninggal kerana parasut gagal mengembang
Pada tahun 1912 Franz Reichelt mendakwa dirinya berjaya membangunkan jaket berparasut. Suatu penemuan baru. Ia ingin mencubanya dengan melompatdari puncak menara Eiffel.Sebelumnya ia merancang memakai boneka, namun akhirnya tidak jadi. Ia memutuskan menjajal sendiri jaket tersebut. Ternyata, seperti yang dikhuatiri banyak orang, jaket itu tak berfungsi dan ia pun tewas seketika.

9. Meninggal setelah diracun, ditembak 4 kali, dipukul, dan akhirnya tenggelam
Grigori Rasputin (1869-1916) mula-mula diracun dengan sianida.Dosisnya setara untuk menewaskan 10 orang. Tapi kerana diketahui kemudian bahawa sianidanya sudah rosak oleh pemanasan makanan, ia tidak mati. Lalu ia ditembak dari belakang oleh Felix Yusupov dan teman-temannya. Ia tidak mati juga. Ia ditembak lagi 3 kali, tapi tidak mati juga. Akhirnya Rasputih dipukul dengan tongkat dan akhirnya ditenggelamkan ke Sungai Neva yang dingin. Dari hasil autopsi, sebab kematian sebenarnya adalah tenggelam.

10. Meninggal kerana bola besbol
Ray Chapman (1891-1920) dikenali sebagai satu-satunya pemain yang tewas dalam pertandingan besbol. Ia tewas kerana kepalanya kena lemparan bola dari Carl Mays. Pada saat itu, bola besbol selalu dilumuri tanah oleh pelempar bola sebelum dilemparkan, untuk mempersulit lawan melihat bolanya.

11. Meninggal kerana selendang
Isadora Duncan (1877-1927) dikenali sebagai tokoh tarian moden.Ia gemar mengenakan selendang semasa bergerak. Pada September 1927, ia sedang naik kereta, dengan jendela terbuka (!) Dan kereta bergerak dalam kelajuan tinggi. Saat itu ia memakai selendang yang bersaiz besar. Kerana selendangnya "terbang" sampai ke ban mobil, ia tercekik seketika dari jendela kereta.

12. Meninggal ketika membicarakan Hitler
Pada tahun 1943, seorang pengkritik Nazisme dan fasisme bernama Alexander Woolcott meninggal setelah mengalami serangan jantung saat tengah membicarakan Adolf Hitler.

13. Meninggal di panggung konsert
Leslie Harvey, gitaris Stone the Crows, meninggal pada tahun 1972 kerana kejutan elektrik dari mikrofon yang ia gunakan di panggung konsert.

14. Meninggal saat siaran TV
Christine Chubbuck (1944-1974) merupakan satu-satunya reporter televisyen yang meninggal di tengah-tengah siaran langsung televisyen. Ia menembak kepalanya sendiri pada siaran Suncoast Digest (WXLT-TV) pada 15 Julai 1974 dengan revolver 38 mm.Chubbuck sebelumnya memang sudah bermasalah dengan depresi yang berlarut-larut.

15. Meninggal kerana "dibunuh robot"
Robert Williams sedang berusaha mengambil suatu barang di rak simpanan Ford Motor 's Flat Rock kerana robot sedang tidak berfungsi. Tiba-tiba robot bergerak dan lengan robot tersebut membentur kepala Williams. Ia tewas seketika pada 25 Januari 1979. Hanya 2 tahun kemudian, kemalangan serupa terjadi di Jepun. Kenji Urada gagal mematikan robot yang akhirnya secara tidak sengaja mendorong tubuhnya ke dalam mesin giling (!).

16. Meninggal kerana terpenggal helikopter
Victor Morrow (1929-1982) dan 2 orang pelakon kanak-kanak yang bersamanya tewas kerana terpenggal baling-baling helikopter saat sedang syuting untuk film Twilight Zone, pada tahun 1982. Kes ini mendorong kerajaan Amerika Syarikat menyemak semula undang-undang perlindungan tenaga kerja kanak-kanak dan peraturan-peraturan keselamatan serta jaminan keselamatan di lokasi syuting.

17. Meninggal kerana kaktus
Masih tahun 1982, David Grundman dan seorang temannya sedang pergi memburu kaktus. Mereka bertemu sebuah kaktus besar.Kaktus ini adalah kaktus Saguaro setinggi hampir 8 meter yang berumur kira-kira 100 tahun. Di depannya ada sebuah kaktus kecil.Mereka menembak kaktus kecil dulu, berjaya. Sekarang giliran yang besar. Tapi yang terjadi, malah kaktus raksasa tadi tertembak sampai bolong, dan akhirnya jatuh menimpa Grundman. Ia meninggal seketika. Benar-benar balas dendam oleh kaktus!

18. Meninggal kerana tutup botol
Tennessee Williams (1911-1983), penulis drama Amerika Syarikat, tewas kerana tercekik tutup botol yang ditelan saat ia mabuk di sebuah hotel di New York. Hal ini diduga berkaitan dengan kebiasaannya menaruh tutup botol di kedua-dua mata dan mulutnya ketika sedang minum-minum.

19. Meninggal ketika melawak
Dick Shawn (1924-1987) sedang melawak tentang kempen politik di Amerika Syarikat. Setelah mengatakan "I will not lay down on the job!" (Saya tidak akan meletakkan jawatan!), Ia langsung terbaring di lantai. Penonton mengira itu adalah bagiandari lelucon. Tapi kerana ia tak bangun-bangun lagi, beberapa petugas panggung pun memeriksanya dan melakukan bantuan nafas kecemasan.Tidak lama kemudian ia pun meninggal.

20. Meninggal ketika "rekonstruksi"
Pada tahun 1991, seorang wanita Thailand berusia 57 tahun bernama Yooket Paen, tergelincir kotoran sapi sedang berjalan di kebunnya. Setelah itu ia terpegang sebuah kabel telanjang (tanpa bungkus), dan kejutan elektrik sampai meninggal. Setelah pengkebumiannya, adik Paen datang ke kebun tersebut. Ia juga tergelincir kotoran lembu yang sama, terpegang kabel yang sama, dan meninggal juga.

21. Meninggal kerana domba
Pada tahun 1999, Betty Stobbs sedang memberi makan domba-dombanya dengan basikal motor. Makanan untuk para domba tersebut terletak di tab belakang motosikalnya. Saat itu, domba-domba tersebut rupanya sedang kelaparan. Mereka pun menyerbu tab belakang tersebut, sampai-sampai Stobbs terlempar ke jurang sedalam 30 meter. Ia belum meninggal kerana "lemparan" ini.Namun ke mana motosikalnya? Ternyata ada betul-betul di belakangnya, dan ia pun tewas tertimpa motosikalnya sendiri.

22. Meninggal kerana rak buku
November 2006, Mariesa Weber (38 tahun) diduga hilang. Sudah 2 minggu ia tidak ditemui keluarganya (padahal ia tewas di rumah sendiri!). Namun akhirnya ia ditemui berada di bawah tumpukan rak buku yang jatuh. Nampaknya ia sedang berusaha ketara kabel televisyen ke colokan listrik, yang hanya boleh dicapai dengan berdiri di atas meja di sebelah rak buku. Namun celakanya ia jatuh dengan kepala lebih dulu, dan rak bukunya ikut jatuh menimpa Weber.

23. Meninggal kerana game online
Pada tahun 2005, Lee, seorang Korea Selatan berusia 28 tahun, tewas selepas 50 jam nonstop bermain Starcraft di sebuah warnet di Daegu. Starcraft adalah game online.Semoga menambah wawasan kita semua

No comments:

Post a Comment